Ha fet el ridícul el programa "Sota terra" de TV3?
Segons el bloc "Perquè la confusió no duri eternament" (la denúncia la va publicar el diari espanyol ABC dimecres passat), definitivament sí.
Es tracta del programa dedicat als escenaris de la Guerra Civil (que tot sigui dit de pas, va tenir altres pallassades, com fer veure que passaven la nit en una trinxera disfressats de soldats). Van descobrir un grafit en una cova i, fent investigació de bases de dades l'associen amb un milicià nord-americà. Al final del capítol, el programa ha convidat al fill del milicià a visitar la cova.
Bé, la teoria del propietari dels terrenys és ben diferent:
si s'ha de fer cas a la versió dels fets de Daniel Tallón, amo amb el seu germà Àlex dels terrenys on es troba la cova-refugi, el cas no és de llàgrima, sinó de riure.
I és que segons Tallón, els noms Owen i Yannick corresponen als seus nebots, de 7 i 10 anys, els fills que el seu germà Àlex comparteix amb la seva ex dona, d'origen dominicà. Van gravar els seus noms fa pocs anys, quan la cova que suposadament «Sota terra» desenterrà de l'oblit portava temps oberta.
Certament si això és confirmés els responsables del programa haurien de demanar disculpes públicament.
Actualització (02−09−10): Un nou exemple de mala pràctica científica en el capítol dedicat a la ciutat de Barcelona.
No deixa de ser curiós que, l'últim capítol de "Sota terra" (que s'emetrà el dilluns 6 de setembre) és a un abocador d'escombraries…
Entrades aleatòries
Carregant...




T'ho confirmo. I no és la única destrossa metodològica que han fet, hi ha pífies a cada episodi, el sector dels arqueòlegs te'n podrien explicar un bon grapat de les que ja ronden i coneixem tots.
Comentari per anònim — 15 agost 2010 @ 22:47
Doncs la veritat és que de confirmar-se aquesta situació, sí, haurien de demanar disculpes públicament, però son tantes les mentides i falsetats que s'han anat cometent al llarg de tots els programes que.….no se sap que faran. Ja em va costar en el seu moment moltes crítiques per dir que el programa no valia res, i que tot era una manipulació per tal de fer de l'arqueologia algo exòtic i tractant a l'espectador com si fos idiota. Però be, s'haurà de seguir aquesta "situació" a veure on ens porta…
Comentari per Pere Manel — 15 agost 2010 @ 22:50
Ho se… per "desgràcia" em dedico al ram de l'arqueologia i per això em fa tant de mal aquest programa, perque havent pogut estar un gran programa, han hagut de posar-li massa humor i poca rigorositat de cara al espectador. Volien imitar al Time Team i no els hi ha sortit be, una pena.
Comentari per Pere Manel — 15 agost 2010 @ 23:00
Bé, el programa "Sota terra" només tenia un objectiu: que els amics del director de programes de TV3 (Oriol Grau) puguin cobrar una bona morterada i vés a saber si el propi cap de programes no se'n emporta un bon tall també (al cap i a la fi surt als crèdits com a productor executiu). El contingut és el de menys, el mínim que cal per justificar els milers d'euros que cobren els amics-de-sempre (Fermí Fernández, Eloi Vila, Xavier Bertran…)
Comentari per jose — 15 agost 2010 @ 23:37
Bé, així es la tele comercial. Si hagués hagut de ser mínimament científic i rigorós no s'hagués emès mai per TV3 al vespre. És un programa d'entreteniment i no pas un documental. I, veient l'alternativa que ofereixen les altres cadenes, em sembla perfecte que l'entreteniment de TV3 sigui d'aquest estil.
Tampoc és habitual que un científic (Eudald Carbonell) es presti al joc, però ja que s'ha donat el cas em sembla bé aprofitar-ho. Segur que sense ell el programa encara seria molt més patètic.
Comentari per sik — 16 agost 2010 @ 17:01
#5, jo crec que a l'Eudald Carbonell sempre li ha agradat donar la nota… començant per l'uniforme d'Indiana Jones que sempre porta.
Comentari per Xavier Caballé — 16 agost 2010 @ 20:00
Responent al comentari anterior que opinava que gràcies a l'Eudald el programa no es tant patètic…bé, el programa amb ell encara és més patètic, sobretot quan se'l vol fer anar de savi, que ho sap tot de tot, sense posar-li cap cosa en dubte. Això sí que és lamentable. El que hauria de fer es quedar-se amb les seves excavacions i jaciments de prehistòria i no posar les grapes en altres èpoques històriques de les quals no és un expert. Per aquest motiu, únicament els programes de Sota Terra que han estat dedicats al món "prehistòric" han tingut una mica més de qualitat i mostraven un cert domini del tema. La resta, molt deplorable.
Comentari per Pere Manel — 16 agost 2010 @ 22:11
Estic d'acord en que el programa no és rigorós i hi ha moltíssims errors. D'altra banda, però, i com arqueòloga que ha tingut l'ocasió de treballar amb l'Eudald, puc afirmar que molts de vosaltres només parleu pel que veieu en una pantalla. L'Eudald és una persona humil tot i que, després d'arribar fins on ha arribat, éssent director d'un gran projecte com el d'Atapuerca, implicant-se en grans projectes als quals ningú els veia futur i impulsant del no res un equip com el de l'IPHES, podria tenir tots els fums del món i ningú podria retreure-li res. Ha demostrat ser una persona que manté els seus principis i ha intentat arribar a la gent, tot i que aquest programa potser no hagi sigut la millor manera. Potser al programa tracta temes que no acaben d'abarcar el seu àmbit, però sap parlar i no diu les coses si no les sap, a diferència de moltes altres persones que llegint un sol llibre creuen saber-ho tot i es fan els entensos quan en realitat no saben res.
Jo, personalment, considero que el gran error ha estat dels guionistes i de l'equip del programa en general, que potser no ha volgut o no s'ha deixat assessorar prou per un equip d'investigadors ben preparats. JO el programa l'hagués enfocat d'una altra manera, però no podem donar les culpes a un sense saber i, francament, cap de nosaltres sabem com es va muntar tot això…no es pot jutjar del que no en sabem els culpables.
Comentari per Nat — 17 agost 2010 @ 0:47
Nat, tot el que dius em sembla molt bé… però recorda que cada programa ha inclòs un "sermó" de l'Eudald sobre el mètode científic i les seves idees polítiques…
Ara, en un programa on el surt com a director científic es pot haver fer una cagada de campionat (com la que comento a l'entrada) i d'altres que possiblement només podeu identificar els entesos en la matèria. Si davant d'això, respon amb el silenci i no fa pública d'alguna forma una nota de reconeixement d'error, crec que perd tota credibilitat.
Comentari per Xavier Caballé — 17 agost 2010 @ 11:21
Xavier, estic d'acord amb tu, és un error i, com a mínim, si és que realment estan investigant la vericitat o no del que diu aquest home haurien de fer-ho públic i no quedar en silenci, donant a entendre que són culpables sense dir-ho. Malgrat tot, i sabent el greu error que comenten, això no és motiu per atacar l'Eudald sense fonaments com fa el Pere Manel o dient que li agrada donar la nota, com dius tu. I no, no sóc una defensora aferrissada de l'Eudald, simplement vull fer valdre la meva opinió sobre que tothom comet errors, però no per això invalides el criteri d'una persona. A ningú agrada que jutgin tota la seva carrera professional per un error.
Comentari per Nat — 17 agost 2010 @ 14:42
Nat, únicament critico el que es veu al programa, com bé hauràs pogut llegir en els meus anteriors comentaris he defensat que els únics programes que han valgut la pena han estat els que s'han basat en el camp d'investigació de l'Eudald. De la resta, més valdria que ho haguèssin fet professionals del sector i no posar-li tot el pes a l'Eudald, com si fos aquí la eminència màxima de Catalunya. Un gran error. Que la culpa es dels guionistes i dels que han plantejat els programes? Doncs sí, però ara la gent es pensa que ell domina tots els sectors de l'arqueologia, quan no és així. Com a expert en prehistòria no li penso treure els seus mèrits, que se'ls ha guanyat, però en la resta d'èpoques històriques i ha professionals que li donen mil patades i que haurien fet del programa un entreteniment millor i més seriós, no com el que han fet amb aquests programes. I no cal parlar de la lliçó final dels programes… uns minuts que es podrien estalviar. Així que no em diguis que ataco sense fonaments, perque estic criticant el que veig per televisió, i només per això ja tinc fonaments suficients, com TOTS vosaltres. Perqué estem parlant del programa de televisió… O es que tu extrapoles les coses i defenses a la persona de l'Eudald? (Com es desprén del teu comentari)
Comentari per Pere Manel — 17 agost 2010 @ 15:58
Pere Manel, entenc, respecto i, fins i tot, recolzo el teu comentari…com ja vaig dir l'estructuració del programa està mal feta i si ho haguessin organitzat diferent hauria sortit molt millor. El primer a criticar és l'equip que treballa els jaciments al programa. Considero que en cada programa hauria de sortir-hi l'equip que el treballa realment i no un equip fix per tots (aquí també hi incloc el director). Com aquest et podria donar mil exemples de crítica personal sobre el programa, però tampoc em vull fer pesada perquè no acabaria mai. Malgrat tot, considero que igualment hi hauria d'haver algun personatge que fes de fil conductor de tots. L'Eudald, o qualsevol altre expert ho podria ser, tot i que aniria bé que tingues menor protagonisme. De què em queixo (responent el que tu preguntes)? Bé, doncs tu dius que només parles del programa, però, citant literalment paraules teves "Responent al comentari anterior que opinava que gràcies a l'Eudald el programa no es tant patètic…bé, el programa amb ell encara és més patètic, sobretot quan se'l vol fer anar de savi"… si això tu no ho consideres un atac cap a aquesta persona, ho sento molt però ho he entès jo malament. Simplement volia que quedés clar que s'està criticant un programa, però que s'està donant tot el pes de l'error comès a una persona sola. Res més. No pretenc allargar més la discussió, simplement petrenia fer valdre la meva opinió al respecte.
Comentari per Nat — 17 agost 2010 @ 20:48
Tot depén també de com s'interpreti, però em referia a que amb ell el programa és més patètic per que se'l vol fer anar de savi, de persona que ho sap tot sobre tot, i sabem que això no es cert i no se'n treu tot el suc que se'n podria treure. Però únicament ho deia pel que fa referencia a la seva actuació al programa. Per a res vull criticar a la persona física i externa al programa que és l'Eudald. I pel que fa a l'error que van cometre no crec que aquí s'hagi dit pas que la culpa és de l'Eudald, sinó del programa en si. No t'has de preocupar per allargar la discussió, que aquí no en tenim cap. No s'ha de confondre l'actuació d'una persona en un programa, pelicula, sèrie que es totalment crticable, ja que s'exposa a la televisió pública, que criticar al que succeeix fora d'aquests àmbits.
Comentari per Pere Manel — 17 agost 2010 @ 22:11
El programa "Sota terra" té els seus defectes, però ha permès acostar el món de l'arqueologia al gran públic. A més, ha aportat intel·lectualitat al prime time televisiu, cosa que avui en dia cal destacar. M'estimo més un programa així, tot i les seves mancances, que no un programa banal com tants n'hi ha. Crec que l'arqueologia ha arribat al gran públic. Ara toca als arqueòlegs matitzar i explicar a tot aquell a qui li interessi (més gent que no pas abans) les inexactituds que pot haver comés el "Sota Terra". Jo no coneixia ni els Vilars d'Arbeca, ni el camp dels ninots, ni el jaciment de Cabrera de Mar, ni la Domus del Pi. I ara estic interessat en anar a visitar-los. En aquest sentit, crec que en balanç el programa ha sigut bo per l'arqueologia. Salut!
Comentari per Rouret — 24 agost 2010 @ 1:19
Hola, precisament m'han passat aquest enllaç perquè al meu blog he penjat avui un email molt documentat sobre un altre d'aquests horribles programes 'sota terra', vaig veure per casualitat aquest de la guerra civil i ja no me n'he mirat cap més, per si voleu afegir llenya –justificada– al foc:
http://lapanxadelbou.blogspot.com/2010/08/medalles-arqueologiques-i-penques-de.html
Comentari per Júlia — 31 agost 2010 @ 19:59
Sobre el senyor del salacot, he comprovat que quan algú surt massa per la tele acaba així, més o menys, ho sento pels que encara tenen fe i defensen alguna cosa d'aquests programes, la veritat. No es pot donar la culpa als guionistes, s'ha de ser crític, encara més si –suposadament– ets una 'figura consagrada de l'arqueologia-. En fi…
Comentari per Júlia — 31 agost 2010 @ 20:02
Penso que el programa "sota terra" està fet perquè arribi a tot tipus de públic, hi ha aspectes que a un arqueoleg professional que estigui mirant el programa potser li semblarà pobre, o potser pensarà que no se li treu tot el suc que se'l podria treure, però per apropar l'arqueologia a tothom, inclús a nens que també es miren el programa, es tracta d'un espai ben interessant i cultural.
Comentari per Marina — 17 setembre 2010 @ 18:00